نوزاد

اهمیت دست ورزی برای کودکان

اهمیت دست ورزی برای کودکان

همانطور که میدانید پوست بزرگترین اندام بدن است و بازی های دست ورزی به طور مستقیم با پوست کودک شما رابطه دارد شما با انجام این بازی ها میتوانید روی حس لامسه کودکان کار کنید.
بازی دست ورزی از حدود ۳ ماه که کودک شما به حالت دمر ( تامی تایم ) قرار میگیرد شروع میشود .
در بهماما بازی های زیادی برای افزایش دست ورزی کودک دلبند شما در سنین مختلف وجود دارد .
اسباب بازی نقش مهمی در افزایش احساس خوشاید و نوع بازی کودک شما دارد
اولین دست ورزی کودک شما اب بازی هست که میتوانید با یخ و رنگ های مخصوص کودکان با آنها بازی کنید .
بازی های دست ورزی یک بازی اجتماعی است و قابلیت آن را دارد که با خانواده و دوستان انجام شود. ابن حالت باعث ارتباطات و تعاملات اجتماعی می شود. برای بچه های کوچکتر که هنوز توانایی کلامی ندارند دست ورزی یک محیطی را فراهم می‌آورد که آزادانه احساساتشان را بیان کنند و ارتباط برقرار کنند.
مهارت های حرکتی ظریف در دست موقع تمرکز در انجام فعالیت های مربوط به دست خود را نشان می دهند. که نیاز به مهارت در حرکت عضلات کوچک دست است که لازم در انجام بسیاری از وظایف در زندگی هستند.
کودکی که مهارت های دست ورزی قوی دارد، در سنین پیش دبستانی قادر به مدادگرفتن و آغاز تمرین نوشتن است اما کودکی که این مهارت را نیاموخته در سنین دبستان با نارسانویسی، درشت نویسی و بدخطی مواجه می شود. برخی والدین می گویند کودک علاقه ای به نقاشی ندارد.
درحالی که کودک مهارتهای دست ورزی را به دست نیاورده است. لازم است والدین کنار کودک بنشینند  و فعالیت های دست ورزی را با او انجام دهند. والدین باید آموزش مهارتهای دست ورزی  به کودکان را قبل  از شروع سن مهدکودک در برنامه های آموزشی فرزندانشان بگنجانند.
یکی از دست ورزی ها برای کودک بالای ۱ سال نقاشی هست که با استفاده از ماژیک ، مداد شمعی ، رنگ انگشتی و رنگ های مخصوص کودکان ۱ سال به بالا قابل انجام هست.
در بهماما تمام این ماژیک ، مداد شمعی . رنگ انگشتی برند carioca موجود هست و قابل سفارش میباشند .
در هر کودک با توجه به رشد و افزایش درک، ماه به ماه مهارت های مختلفی بروز می کند. یکی از این مهارت ها دست ورزی است که پایه بسیاری دیگر از مهارت ها مثل نقاشی کشیدن و نوشتن محسوب می شود و درواقع شامل به کار گیری عضلات ظریف سر انگشتان است.
چند بازی مهم و مفید برای دست ورزی :
*  باز وبسته کردن انگشتان : برای مهارتهای دست ورزی از کودک می خواهیم دستها را به صورت کشیده جلو بیاورند و باز وبسته کند و ببندد و بعد چندبار انگشتان راتک تک باز وبسته کند. این فعالیّت باعث تقویت انگشتان و عضلات کوچک کف دست می شود.
* تا زدن کاغذ : برگه ای به کودک می دهیم و از او می خواهیم برگه را تا بزند. و از او می خواهیم برگه را تا بزند. برای اینکه فعالیّت کودک کنترل ونظارت شود می توان در مراحل مختلف تعداد تا زدن ها را مشخص کرد.
* بازی با گل رس و درست کردن اشکال با گل: بازی با گل رس و درست کردن اشکال با گل باعث شادابی کلاس شده و جنب و جوش و تحرک بچّه ها را  زیاد می کند و بخاطر نرم پذیر بودن گل رس کودکان بیشترین فعالیت را بادست و انگشتان انجام می دهند. البته رعایت نکات بهداشتی و سلامت کودکان در الویت قرار دارد.
* نقّاشی کردن با انگشت روی ماسه های نرم: کودکان کم کم آمادگی بدست گرفتن قلم راپیدا می کند. با انگشت به ترسیم شکل ها روی صفحه ی ماسه ای می پردازد با نظارت شکل ها راکوچکتر ترسیم می کند تا بتواند عضلات دست را کنترل و تحت اختیار در بیاورد.
* وصل کردن نقطه ها به هم:در این فعالیت نقطه هایی که در روی یک صفحه و با فاصله از هم گذاشته شده اند توسط فراگیر به هم متصل می شوند. تلاش بر این است که خط حد فاصل دو نقطه با دقت و راست کشیده شود.
*  وصل کردن نقطه چین ها و تکمیل تصویر یا شکل مورد نظر: دراین تمرین شکلی یا تصویری نقطه چین شده در اختیار فراگیر قرار می گیرد و او با پر کردن نقطه چین شکل را کامل می کند.
* کشیدن خط راست،منحنی یا دایره: با رسم خط راستی به اندازه ی معین توسط آموزگار از فراگیر بخواهد با تمرین خط های ترسیم شده را به اندازه خط تعیین شده برساند.برای دایره ودیگر شکل ها نیز به همین روش عمل کند. یعنی دانش آموز کار را با کشیدن خط بزرگ آغاز و به تدریج با کوچک کردن آن به اندازه ی معمول مشخص شده می رسد.
* رنگ آمیزی با محدوده ی مشخص : کودکان را وادار به کنترل عضلات کرده وفعالیت وی راهدفدار می کند با رعایت حریم مشخص شده حرکات کودک در این تمرین کاملا کنترل شده است.
یکی از دست ورزی ها برای کودک بالای ۱ سال نقاشی هست که با استفاده از ماژیک ، مداد شمعی ، رنگ انگشتی و رنگ های مخصوص کودکان ۱ سال به بالا قابل انجام هست
در بهماما تمام این ماژیک ، مداد شمعی . رنگ انگشتی برند carioca موجود هست و قابل سفارش میباشند .
مریم سادات محسنیان
روانشناس تربیتی

صفحه اینستاگرام بهماما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *