بارداری, نوزاد

اهمیت تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر

شیر مادر به دلیل مواد مغذی موجود در آن ، و فوائد بسیاری که دارد کاملترین و بهترین تغذیه برای شیرخوار است. ترکیب شیر مادر در طول هر وعده ی شیردهی تغییر می کند، بنابراین در هر بار شیردهی باید نوزاد از یک سینه به طور کامل تغذیه شود. تغذیه با شیر مادر باید در همان ساعات اولیه ی تولد نوزاد انجام شود.

آغوز

آغوز اولین شیری است که در طول بارداری در سینه ها تولید می شود. قطرات کم آغوز یا کلستروم به علت مواد مغذی موجود در آن ، کاملا مناسب روزهای ابتدایی تولد شیرخوار است. آغوز دارای عوامل ایمنی است و میتوان گفت اولین واکسن نوزاد به حساب می آید و او را در برابر بسیاری از بیماری ها حفاظت کرده و به تنظیم سیستم ایمنی در حال تکامل نوزاد کمک می کند. آغوز حاوی فاکتورهای رشد است که به تکامل و عملکرد موثر روده ی نوزاد کمک کرده و از ورود میکروارگانیزم ها و آلرژن ها به بدن نوزاد جلوگیری می کند. کلستروم سرشار از ویتامین آ است که برای حفاظت از چشم ها و کاهش عفونت ها اهمیت دارد. آغوز با تحریک عمل دفع به پیشگیری از زردی نوزاد کمک می کند.

شیردهی نوزاد

نوزاد بعد از تولد باید در طول روز هشت بار یا بیشتر شیر بخورد. همچنین به طور متوسط باید سه بار دفع ادرار و مدفوع داشته باشد. البته تعداد دفعات ادرار و مدفوع در بین نوزادان متغییر است. در بیست و چهار ساعت اول پس از تولد نوزاد دو پوشک خیس می کند که نشانه ی کافی بودن شیردهی است.

در روزهای اول تولد، مادر باید به طور مستمر شیردهی را انجام دهد (در هر بیست و چهار ساعت ،شیردهی به نوزاد هشت تا دوازده مرتبه) زیرا مکیدن سینه ی مادر توسط نوزاد باعث تولید شیر بیشتر در روزهای بعدی می شود. این امر علاوه بر افزایش تولید و ترشح شیر مادر ، کمک می کند تا نوزاد وزن از دست رفته ی خود را مجددا به دست آورد و همچنین از ابتلا به زردی جلوگیری کند. در طول روز هر یک تا دو ساعت ، و در طول شب هر سه ساعت باید شیردهی انجام شود. پس از گذشت یک هفته برای شیردهی به ساعت توجه نکنید و در صورت مشاهده ی علائم گرسنگی باید شیردهی انجام شود.

شیردهی و مصرف دارو

مادر در طول شیردهی به نوزاد باید در مصرف دارو دقت کند. مقدار اندکی از هر دارویی که مادر مصرف می کند وارد شیر او می شود. بنابراین هرگاه ضرورت پیدا کرد که مادر دارویی مصرف کند حتما باید با پزشک مشورت کند.

چگونه متوجه گرسنگی نوزاد شویم ؟

معمولا هنگامی که نوزاد گرسنه می شود ، کارها و حرکات به خصوصی انجام می دهد تا اطرافیانش را متوجه گرسنگی خود کند.

_ شیرخوار شروع به غر زدن به صورت بی قراری و تکان دادن دست و پا می کند.

_ سر و صدا کردن و بی قراری از دیگر نشانه های گرسنگی نوزاد است.

_ نوزاد گرسنه دهانش را باز می کند و زبانش را بیرون می آورد و سرش را به اطراف می چرخاند و به دنبال سینه ی مادر می گردد.

_ نوزاد دستش را به سمت دهانش می برد و شروع به مکیدن می کند.

_ نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند خیلی زود یاد می گیرند که در هنگام گرسنگی شروع به کشیدن لباس مادر می کنند.

_  اگر شیرخوار با هر کدام از این حرکات نتواند به اطرافیان خود نشان دهد که گرسنه شده است ، شروع به گریه می کند.

مزایای تغذیه با شیر مادر

مواد مغذی موجود در شیر مادر شامل  ویتامین ها، چربی، انواع پروتئین ها، آهن، فلوراید و کربوهیدرات هاست.

فواید شیر مادر برای نوزاد
_ افزایش هوش نوزاد :

شیر مادر حاوی موادی است که برای تکامل مغز، سیستم عصبی و سیستم بینایی نوزاد ضروری است. یکی از ترکیبات بسیار مهم شیر مادر که در هوش نوزاد نقش دارد، انواع اسیدهای چرب است. اسیدهای چرب یک منبع اصلی برای تولید انرژی و از اجزای ضروری برای تشکیل و گسترش بافت مغزی هستند. دو اسیدچرب DHA و AA که در شیر مادر موجود است میتوانند مهارت های ذهنی کودک را افزایش دهند. این دو اسیدچرب به ترتیب به گروه اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 تعلق دارند. علاوه بر اسیدهای چرب ، شیر مادر حاوی پروتئین های مهمی است که در رشد و تکامل مغز کودک نقش دارند.

_ تغذیه با شیر مادر از اختلالات روانی جلوگیری می کند :

تغذیه با شیر مادر طبیعی ترین و موثرترین راه تامین نیازهای عاطفی و روانی کودک است. به همین دلیل FTT که به معنی اختلال رشد همراه با اختلال روحی و روانی است در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند ، دیده نمی شود. بنابراین کودک علاوه بر تغذیه جسمی با شیر مادر ، تغذیه ی روحی هم می شود.

_ در برابر بیماری ها بدن نوزاد را حفاظت می کند :

سیستم ایمنی نوزاد مانند افراد بالغ نیست و نوزاد با سیستم ایمنی نارسی متولد می شود. بنابراین هرگونه برخورد نوزاد با عوامل بیماری زا و عفونت زا می تواند نوزاد را دچار بیماری کند. تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد.

شیر مادر حاوی سلول ها و فاکتورهای ایمنی و باکتری های فلور طبیعی بدن مادر است. باکتری های مفید همزیست موجود در شیر مادر ، با لانه گزینی در سطح روده ها و با همکاری سلول ها و ترکیبات ایمنی ، از اتصال و ورود عوامل بیماریزا از طریق دستگاه گوارش جلوگیری می کنند. فاکتورهای ضد التهاب موجود در شیر مادر ، از نوزاد در مقابل آسیب های ناشی از التهاب و ناشی از عفونت ها محافظت کرده ، بهبود زخم را سرعت می بخشد.

_ سلامت دندان ها :

شیر مادر برای سلامت دندان های نوزاد بسیار مفید است.  همچنین به دلیل داشتن مواد ضد پوسیدگی در شیر مادر و همچنین قرار گرفتن کلسیم بر روی دندان ها ،  مقاوت دندان های کودک بیشتر می شود.

_ از بسیاری از بیماری ها در آینده جلوگیری می کند.

شیردهی برای مادر هم فواید متعددی دارد :

_ به کاهش وزن مادر کمک می کند.

_ موجب بازگشت رحم به حالت اول می شود.

_ از افسردگی مادر جلوگیری می کند.

_ خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم را کاهش می دهد.

_ احتمال بارداری مجدد را کاهش می دهد.

_ موجب کاهش دیابت می شود و قند خون مادر بهتر کنترل می شود.

بالش شیردهی

 

بالش شیردهی یک وسیله ی کاربردی و مفید برای تمام مادران است.

محصولی  چند منظوره و فوق العاده کاربردی است و بهتر است که در تهیه ی سیسمونی از خرید بالش بارداری غافل نشوید.

مزیت بالش شیردهی
1)جلوگیری از خستگی کتف ، دست و گردن مادر در هنگام شیردهی :

در ماه های اول تولد نوزاد مادران ساعت های زیاذی در طول روز را صرف شیردهی به نوزاد می کنند. اگر پوزیشن مادر در هنگام تغذیه نوزاد مناسب نباشد مسلما به ستون فقرات ، گردن و شانه اش فشار وارد میشود و بعدها ممکن است دچار مشکلات و دردهای گردن شود.برای جلوگیری از این آسیب ها بهترین راه حل استفاده از بالش شیردهی مناسب و استاندارد است تا راحتی و سلامت و آرامش مادر و نوزاد را فراهم کند.

2)ارتباط چشمی مادر و نوزاد :

با استفاده از بالش شیردهی ارتباط چشم در چشم مادر و نوزاد بهتر و راحت تر ایجاد می شود.نوزاد در این حالت احساس بهتری از مادر می گیرد و این ارتباط چشمی در آرامش نوزاد بسیار موثر می باشد.

3)صاف نگه داشتن کمر مادر :

نوزاد با استفاده از بالش شیردهی در ارتفاع بالاتری قرار می گیرد. مادر به خاطر راحتی تغذیه ی نوزاد بیش از حد خم نمیشود و در وضعیت نامناسب قرار نمیگیرد.مادر و نوزاد با استفاده از بالش شیردهی در هنگام تغذیه نوزاد در حالتی مناسب و راحت قرار میگیرند و در صورتیکه شیردهی طولانی شود هیچکدام اذیت نمیشوند.

4)برای نوزادانی که هنگام تغذیه بیقرار هستند  این بالش بسیار مناسب است.

در هنگام خرید بالش بارداری استاندارد  حتما به نکات زیر توجه فرمایید :

ابعاد بالش شیردهی

برای خرید بالش شیردهی باید به ابعاد و وزن بالش دقت نمایید تا تناسب کافی با اندام مادر و جثه ی نوزاد داشته باشد.باید بالش شیردهی به اندازه ای باشد که سر و گردن نوزاد به راحتی بر روی آن قرار گیرد.بالش شیردهی طرح یک بهماما قابلیت تنظیم میزان الیاف را دارد.

جنس بالش

پوست نوزاد بسیار حساس است و حتما باید بالشی با جنس استاندارد برایش تهیه نمود.بسیاری از مواد و الیاف آلرژی زا بوده و سلامتی و راحتی نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد.در تولید بالش شیردهی بهماما به تمامی این موارد توجه شده است. بالش شیردهی طرح یک بهماما دارای پارچه ای نرم ولطیف و فاقد مواد حساسیت زا وآلرژیک بوده و کاملا مناسب نوزادان می باشد.

قابلیت شستشو

یکی از محاسنی که بالش های شیردهی استاندارد دارند قابلیت شستشوی روکش آنهاست.با توجه به اینکه نوزاد در هنگام تغذیه با شیر ممکن است بالش را کثیف کند بنابراین بالشی برایش مناسب و بهداشتی است که روکش آن قابلیت شستشو داشته باشد.روکش بالش شیردهی طرح یک بهماما قابلیت شستشو دارد.

 

اینستاگرام فروشگاه مادر و نوزاد بهماما
فروشگاه بهماما تولید کننده انواع بالش های بارداری ، بالش بارداری U ، بالش بارداری اسنوگل ، بالش شیردهی نوزاد ، بالش نشستن نوزاد ، بالش بارداری L و عروسکهای حسی نوزاد ، عروسک سیاه و سفید نوزاد

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *