نوزاد

مراقبت از بند ناف نوزاد

مراقبت از بند ناف نوزاد

جنین در داخل رحم مادر از طریق جفت که به دیواره ی رحم متصل است ،مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت میکند.جفت از طریق بند ناف به شکم جنین متصل می شود.پس از تولد،بند ناف را کوتاه میکنند و تکه ای از آن که متصل به ناف نوزاد است تا چند هفته باقی می ماند.بند ناف چند روز ابتدایی بعد از تولد مرطوب بوده و سپس به مرور زمان خشک شده و جدا می شود.مراقبت از بند ناف نوزاد از زمان تولد تا زمانیکه خشک شود بسیار مهم است.برای جلوگیری از عفونت بند ناف باید نکات مربوط به مراقبت از بند ناف نوزاد را رعایت کرده و در صورت لزوم به پزشک مراجعه نمود.

چه زمانی بند ناف نوزاد می افتد ؟

در بیمارستان بند ناف را در فاصله ی تقریبی چهار انگشت از شکم نوزاد قطع می کنند و گیره ی محکمی به نام کلامپ بند ناف روی آن قرار می دهند.کلامپ  از خونریزی بند ناف جلوگیری میکند.پس از تولد یک تا سه هفته زمان لازم است تا بند ناف خشک شود و از بدن نوزاد جدا شود.اهمیت مراقبت از بند ناف نوزاد به این دلیل است که عفونت این قسمت میتواند زمینه ساز عفونت خون و عقونت های جدی تر باشد.

شیوه ی صحیح مراقبت از بند ناف نوزاد

بند ناف را تمیز و خشک نگه دارید.

برای تمیز کردن بند ناف هرگز از الکل ، بتادین یا آنتی سپتیک های دیگر استفاده نکنید.

هنگامی که نوزاد را پوشک می کنید،بند ناف را بیرون از پوشک قرار دهید تا با ادرار یا مدفوع شیرخوار آلوده نشود.

تا زمانیکه بند ناف خشک و جدا نشده است،نوزاد را جهت حمام کردن درون وان آب غوطه ور نکنید.بعد از حمام حتما بند ناف را با گاز استریل به آرامی و بدون فشار و ماساژ خشک کنید.

با قرار دادن بند ناف در بیرون پوشک و در معرض هوا قرار دادن آن به زودتر خشک شدنش کمک کنید.

در زمان تعویض لباس نوزاد مراقب باشید که به بند ناف گیر نکند.

بند ناف در زمان مناسب به مرور خشک و از بدن نوزاد جدا می شود.اگر سعی کنید بند ناف را جدا کنید و  یا ماساژ دهید احتمال خونریزی را بالا می برید.

در صورت مشاهده ی این علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید:

اگر پس از گذشت چهار هفته از تولد بند ناف نوزاد نیفتاد.

ناف و پوست اطرافش قرمز و متورم بود.

بند ناف بوی بد و نامطبوع و یا ترشحات زیاد و زرد رنگ داشت.

وقتی پوست کنار بند ناف را لمس می کنید و نوزادتان گریه می کند ،این نشان دهنده ی عفونت وحساسیت آن ناحیه ی می باشد.

ترشحات زیاد و وجود چرک در محل بند ناف

هنگامی که از در محل بند ناف چند قطره خون دیده شود و سپس قطع شود جای نگرانی نیست.در خونریزی زیاد یا خونریزی که قطع نشود حتما باید به پزشک مراحعه کرد.

تب و لرز

توجه داشته باشید بعد از جدا شدن بندناف همچنان محل آن را تمیز و خشک نگه دارید.ترشحات بندناف تا زمانیکه همراه با علائم گفته شده ی بالا نباشد طبیعی است.

اینستاگرام فروشگاه مادر و نوزاد بهماما
فروشگاه بهماما تولید کننده انواع بالش های بارداری ، بالش بارداری U ، بالش بارداری اسنوگل ، بالش شیردهی نوزاد ، بالش نشستن نوزاد ، بالش بارداری L و عروسکهای حسی نوزاد ، عروسک سیاه و سفید نوزاد

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *