نوزاد

تمیز کردن بینی نوزاد

تمیز کردن بینی نوزاد

از مسائل مهمی که پدر و مادر باید به آن توجه داشته باشند بهداشت فردی نوزاد است.تمیز کردن بینی نوزاد یکی از مصادیق بهداشت نوزاد محسوب می شود.

هنگامی که بینی نوزاد گرفتگی داشته باشد زمانیکه میخواهد شیر بخورد نمیتواند به راحتی نفس بکشد و سینه ی مادر یا شیشه را رها می کند. گرفتگی بینی حتی بر خواب نوزاد هم تاثیر نامطلوب میگذارد.

بینی نوزاد به دلایل مختلف دچار گرفتگی می شود از جمله :

بیماری های ویروسی(سرماخوردگی)

هوای خشک

تحریک کننده هایی مثل عطر،دود سیگار،گرد و غبار

نوزاد زیر یک سال نمی تواند مانند بزرگسالان در زمان مسدود شدن بینی از دهان نفس بکشند.این رفلکس طبیعی برایشان آشنا نیست بنابراین والدین باید از تمیز کردن بینی نوزاد غافل نشوند.

روش های مختلفی برای تمیز کردن بینی نوزاد وجود دارد که ما در اینجا بهترین و ایمن ترین راه را به شما معرفی میکنیم :

استفاده از بخار آب

یکی از راه هایی است که در بزرگسالان هم کاربرد دارد.در این روش معمولا ظرفی که آب درون آن جوشیده است را در فاصله ای که برای نوزاد خطرناک نباشد قرار می دهند. بعد از چند بار نفس کشیدن،گرفتگی بینی نوزاد برطرف می شود.بعد از حمام هم به دلیل بخار آن گرفتگی بینی برطرف شده و زمان مناسبی برای تمیز کردن بینی نوزاد است زیرا مخاط مسدود کننده ی بینی نرم شده است.

اسفاده از قطره ی بینی

ممکن است با استفاده از بخار آب و حمام گرفتگی بینی نوزاد برطرف نشود.در این حالت برای تمیز کردن بینی نوزاد می توان از قطره ی بینی استفاده کرد.این قطره با نام سالین در داروخانه ها موجود است.هنگام خرید حتما ذکر کنید که قطره ی بینی برای نوزاد را می خواهید.

طریقه ی تمیز کردن بینی نوزاد با استفاده از قطره ی بینی

ابتدا دست ها را بشویید.

سر نوزاد را کمی به سمت عقب متمایل کنید.

یک قطره از محلول را با قطره چکان در هر یک از سوراخ های بینی نوزاد بچکانید.

بعد از چکاندن قطره به آرامی بینی را ماساژ دهید.

چند هشدار مهم:

هرگز از گوش پاک کن برای تمییز کردن داخل بینی نوزاد استفاده نکنید.

هرگز از اسپری ضداحتقان برای تمیز کردن بینی نوزاد استفاده نکنید.

از قطره ی سالین بیشتر از چهار روز متوالی استفاده نکنید.

استفاده از پوآر یا ساکشن بینی

برای تمیز کردن بینی نوزاد با پوآر هم می توان از قطره ی بینی به طور همزمان با پوآر استفاده کرد و هم می توان به تنهایی از آن استفاده کرد.این موضوع بستگی به مخاط نوزاد دارد .اگر مخاط بینی خشک باشد بهتر است قبل از استفاده از پوآر در بینی قطره ریخته شود.

استفاده از پوآر بدون قطره ی بینی

دست ها را بشویید.

قسمت برجسته ی پوآر را فشار دهید تا هوای آن تخلیه شود.

نوک آن را به آرامی وارد ابتدای بینی نوزاد کنید.

فشار را از روی قسمت برجسته بردارید.

پوآر را خارج کنید.

استفاده از پوآر همراه با قطره ی بینی

اگر مخاط بینی نوزاد خشک باشد و به تنهایی با استفاده ار پوآر گرفتگی بینی برطرف نشود،قبل از استفاده از پوآر ابتدا قطره ی بینی را درون سوراخ بینی نوزاد می ریزید.چند ثانیه به آرامی ماساژ می دهید و سپس به همان روش تمیز کردن بینی نوزاد بدون قطره عمل می کنید.

در هر دو روش به یاد داشته باشید بافت مخاط بینی نوزاد بسیار حساس و تحریک پذیر است بنابراین به آرامی سر پوآر را وارد بینی و سپس از آن خارج کنید.اگر این کار با خشونت یا عجله همراه باشد بافت بینی ملتهب و دچار خونریزی می شود.بیشتر از سه بار در روز از پوآر استفاده نکنید.پوآر را بعد از هر بار استفاده با آب گرم و صابون بشویید.

اینستاگرام فروشگاه مادر و نوزاد بهماما
فروشگاه بهماما تولید کننده انواع بالش های بارداری ، بالش بارداری U ، بالش بارداری اسنوگل ، بالش شیردهی نوزاد ، بالش نشستن نوزاد ، بالش بارداری L و عروسکهای حسی نوزاد ، عروسک سیاه و سفید نوزاد

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *